Wednesday, March 19, 2008

3.TAHNIAH

Kabinet Persekutuan telah pun diumumkan Perdana Menteri semalam.

Ada muka lama, ada muka baru dan ada muka dikitar semula. Sekalung tahniah kepada semua yang terpilih. Cuma saya nak peringat semua yang terpilih, perlantikan bukan lesen untuk lupa kawasan yang diwakili tapi tanggungjawab tambahan yang diamanahkan.

Kepada Dato’Ahmad Husni bin Mohd Hanadzlah, ahli Parlimen Tambun, kawasan dimana saya tinggal dan mengundi, dirakamkan tahniah khas.

 Walau pun belum kesampaian hasrat jadi menteri penuh tapi jawatan Timbalan Kewangan pun sudah cukup hebat. Itu Kementerian panas.

Aku tahu kerana aku juga pernah berkhidmat sebagai akauntan di Kementerian tersebut pada tahun 1977 hingga tahun 1979 semasa Tengku Razaleigh Hamzah menjadi Menteri. What a fantastic minister he was!

Gunakan kesempatan yang dianugerah untuk membantu PM membangun Malaysia tapi jangan lupa peruntukan pembangunan untuk negeri Perak dan juga kawasan Parlimen Tambun.

Sedih aku melihat Bandar Baru Meru Raya (dalam Parlimen Tambun) yang dibangunkan Perbadanan Kemajuan Negeri Perak sejak 15 tahun, masih gersang bangunan, kecuali Kompleks Pejabat Imigresen, Pendaftaran dan RELA Negeri Perak. Kesian, nama saje bandar baru tapi rupa macam padang tekukur!

Tahniah khas juga untuk Sdr Dato’ Ahmad Zahid bin Hamidi, bos lama, yang dapat promotion. Seronok le oghang Bagan Datoh. Aku tau Dato’Zahid memang boleh kuat keghoje. Letaklah kat mane pun dia boleh buat .

Harapanku, Badan Kehakiman akan mendapat sinar keyakinan rakyat semula dengan terlantiknya Sdr Dato’ Zaid Ibrahim. Good luck ex-housemate.....

Memang benar aku dan Dato’ Zaid serta 4 lagi pelajar pernah tinggal serumah di 77, Hoyle Road, Tooting Broadway, SW17, London semasa kami sama-sama menuntut di UK pada tahun 1975.

For the record he was quite good at cooking chicken soup. Well, that was the only dish he could come up with...BUT I’m confident he can come up with something great with the Judiciary’s review and revamp...failing which he can always opt out!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...