Wednesday, December 3, 2008

ANTARA SENAMAN YOGA DAN SOLAT SUNAT

Seorang sahabat membangkit isu fatwa tentang yoga ole Majlis Fatwa Kebangsaan semasa lunch hari ini. Saya tidak berminat mengulas kerana fatwa tetap fatwa. Period. Dia juga tidak berminat mengulas panjangangkali yang terlabat dengan kaedah senaman yoga ni mungkin beberapa kerat orang bandar.ratlah orang- di kampung inat mengula. Cuma katanya berapa keratlah orang- orang di kampong yang faham tentang yoga ni. Barangkali yang terlibat dengan yoga ni, itu pun senamannya sahaja, mungkin beberapa kerat orang Islam wargakota yang idamkan riadah untuk sihatkan badan dan kurangkan stress.

Mungkin betul mungkin tidak pemerhatiannya itu kerana tiada sebarang statistic dikemukakan mengenai jumlah penglibatan orang Islam dalam yoga ni. Apa pun kata saya , alangkah baiknya semasa pengumuman dibuat dinyatakan juga kaedah riadah yang sesuai untuk menggantikan senaman yoga.

Tentu boleh disyorkan supaya diperbanyakkan solat solat sunat sebagai tambahan kepada solat-solat fardhu. Badan sihat jiwa pasti tenang bila berdampingan dengan Maha Pencipta.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...