Monday, June 22, 2009

BILA SEKUPANG DAH BOLEH KENYANG

Teringat zaman mula-mula sekolah dulu di akhir tahun lima puluhan dan awal enam puluhan. Pagi-pagi pergi sekolah cuma bawa sekupang dalam bentuk dua keping syiling lima duit atau lima sen. Emak bekalkan dua keping syiling supaya senang nak membeli makanan di kantin pada waktu rehat. Sebiji kuih cuma lima duit. Tak kiralah sama ada kuih karipap, sepera, tepung talam, pulut sekaya, pulut udang atau pulut panggang, semuanya berharga sebiji lima duit atau dua biji sekupang.

Nasi lemak pulak sebungkus hanya sekupang lebih dari cukup untuk kenyang. Nasinya banyak dan sedap, berlauk sambal tumis ikan keli dibungkus dalam daun pisang dengan rapi.

Air minuman memang free. Bawa dari rumah dalam bekas  air, segak disendeng di bahu dan digalas  kemas. Kalau lupa bawa air minuman, air pili jadi sasaran.

Sebelum waktu rehat ,setiap hari dapat bonus. Lima duit hadiah dari datuk ku yang kebetulan juga guru di sekolah itu. Bonus sedemikian dah kira ok zaman tu.

Ringkas cakap, sekupang dah cukup kenyang. Duit bonus boleh bawa pulang, masuk dalam tabung gajah sebagai simpanan. Kalau nak tambah simpanan, minta emak sediakan bekal.

Masa begitu cepat berlalu.

 Nilai wang terasa amat kecil kini walau pun pendapatan rakyat  meningkat tinggi. Segala harga barang terus meningkat macam tak dapat disekat-sekat.

Patutlah seringgit dua sehari yang dibekalkan mak bapa kepada anak-anak sekolah belum tentu cukup untuk beli makan dan kenyang sepanjang waktu persekolahan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...