Tuesday, July 14, 2009

CERITA TENTANG SATU PENGAJARAN DI RIMBA

Cerita tentang belajar, sebenarnya sampai mati pun tak habis belajar. Bersusun ijazah pun belum tentu kita reti semua perkara. Kadang-kadang ilmu diperolehi di tempat dan daripada saluran yang tak sangka. Walau pun tak pernah pegi universiti tapi Pak Usu, Tok Batin orang Asli, banyak mengajar saya dan rakan-rakan tentang kehidupan.

Teringat satu peristiwa lalu semasa berkumpulan trekking hutan dari Keramat Pulai, Perak ke Blue Valley, Cameron Higlands, Pahang. Kami berenam, Anwar, Hj Nopiah, Syed, Abu dan aku, kesemuanya pegawai agensi kerajaan negeri bertekad meredah hutan untuk mengenal pasti satu kawasan tanah yang baru diluluskan kerajaan negeri kepada syarikat yang di kepalai Anwar.

Bila idea masuk hutan di utarakan Anwar, kami tiada halangan walau pun tiada pengalaman dan latihan. Abu, pegawai projek satu agensi kerajaan, yang ada pengalaman trekking di hutan diminta membuat persediaan. Hun Lim, seorang pemaju dari KL, juga ikut serta bila dapat kabar berita, entah dari siapa.

Rombongan kami memang bersemangat pagi itu untuk berjalan kaki meredah hutan menyusur denai dan menyisir sungai. Ditemani seorang anak muda Orang Asli dengan ketuanya Pak Usu, kami memulakan perjalanan dengan pakaian lengkap berparang,canteen dan haversack tiap seorang. Seronok, riang, gembira, riuh hilai ketawa tidak sabar untuk mula bergerak.

“Jauh ke Pak Usu?”Tanya Anwar, “Dekat saja. Jalan-jalan, sembang-sembang, makan makan sampailah tu” jawab Pak Usu tersenyum sambil menghembuskan asap rokok daun berkepul-kepul. Senyum yang amat bermakna.

“Agak-agak berapa hari boleh sampai ke Cameron?” sampuk Hj Nopiah.

“Dua hari dah boleh sampai” jawab Pak Usu mudah.

Kami memang sudah bersedia. Maklum sajalah ini pengalaman baru bagi kami semua kecuali Abu.

Tampak gagah dengan haversack digalas dan parang terpasang di pinggang, rombongan mula berangkat dipandu oleh Pak Usu.

Setengah jam berjalan, kaki mula berat nak diangkat. Masing-masing cari kayu buat tongkat.

“Jauh lagi ke Pak Usu. Boleh berenti berehat sekejap?”Tanya Syed.

”Sekejap lagi boleh berenti. Ni baru saja berjalan.” jawab Pak Usu ringkas.

“Ok, kita sambung jalan” kata Abu. Rombongan terus berjalan dan mula mendaki bukit. Badan mula rasa letih, perut rasa perit. kaki mula keras bagai nak cramp. Bukan senang nak berjalan dengan bebanan di belakang dan di pinggang.

Terfikir juga di benak, relaks-relaks di rumah, apa hal cari susah nak ikut dia orang ni masuk hutan.

Sepuluh minit berjalan, Pak Usu dan anak muda Asli sudah jauh ke depan manakala kami dah  tercorot  tercungap ke belakang.Haversack dah terlondeh, parang dan canteen dah terlucut. Masing-masing dah bernyawa ikut mulut. Tapi Abu tetap steady.

Mula terasa lekeh betul lah diri ini. 

“Pak Usu, kita stop dulu. budak-budak ni dak pancit” laung Abu. Tanpa banyak cakap Pak Usu menghenti perjalanan dan terus datang kepada Abu.

Melihat keadaan rombongan yang hampir lembik, Abu berunding dengan Pak Usu. Kata sepakat dicapai. Pak Usu akan pulang ke kampung dan membawa empat anak muda Asli sebagai porters untuk angkut barang dan jaga keselamatan. Semua ahli rombongan akan berjalan tanpa memikul apa-apa barang. Jalan ikut rentak santai. Masa tu, upah RM15 satu hari bagi  seorang porter terlalu murah kerana duit bukan lagi ukuran bila badan dah penat semacam.

Rasa sekejap sangat, lima anak muda Asli sudah berada di depan mata. Sama ada dia orang ni memang pantas berlari atau memang mereka dah menduga takkan jauh mana rombongan ni bergerak, tak kisahlah. 

Selesai mengagihkan barang-barang ,rombongan bergerak semula dan mula mendaki bukit.

Bila badan dah ringan mulalah mulut meracau dan mata melilau.Tambah pulak udara segar nan nyaman, terasa amat bersih dan aman.

Nampak pepohon balak yang menghijau di hutan, teringin pulak nak tahu spesis kayu yang ada di depan mata.

“Pak Usu, pokok apa tu?” Tanya ku pada Pak Usu. “Meranti” jawab Pak Usu ringkas.

“Yang tu?” Tanya ku sambil menunjukkan pada satu pohon sebelah kanan. “Oh, itu Merbau” jawab lagi Pak Usu. “Yang sana tu?” Tanya Hun Lim

“Oh, itu, Beringin” jawab Pak Usu.

Kami berjalan lagi. Memang cantik pemandangan dalam hutan dengan alunan suara burung berkicauan. Tapi hairan, tak seekor haiwan pun kelihatan. Jangankan beruang, kera lotong pun tak nampak bayang. Segan pulak nak tanya pak Usu kenapa tiada haiwan.

“Pak Usu, pokok di kiri sana tu, apa nama?” Tanya ku lagi.

“Pokok kayu la!” selamba jawab Pak Usu sinis tanpa memandang pada arah yang ditunjuk.

“Cetek betul ilmu di dada, sampaikan pokok pun kami tak kenal. Alih-alih ada hati nak mintak tanah di hutan.”bisik hatiku.

Kita terus mendaki. Letih sungguh, bila nak sampai ni, bisik lagi hati ku.

“Hai, lama lagi ke nak daki ni, Pak Usu?” Tanya Syed. “Eh, baru melereng, belum mendaki lagi, encik” sempoi jawab Pak Usu. Sekali lagi jawapan Pak Usu meletak kami terasa amat kerdil.

Tiba di satu kawasan lapang agak di puncak, jauh kelihatan sebelah kiri sayup nampak berbalam macam penempatan. Melihat kami macam minat nak tahu, Pak Usu cakap, itu kawasan Tanjung Rambutan.

“Jauh ke nak ke Tanjung Rambutan?” Tanya Hj Nopiah kepada Pak Usu. “Oh, Jauh tentulah jauh. Kan nampak jauh pun dari sini” jawab Pak Usu.

“Pak Usu pernah ke pegi Tanjung Rambutan?” Tanya Syed.

“Banyak kali dah, encik” balas Pak Usu.

“Kuat Pak Usu berjalan sampai ke Tanjung Rambutan” kata Anwar.

“Saya naik 'bash' ” selamba jawap Pak Usu.

Tersengeh kami dengan jawapan Pak Usu.

Betul jugak takkan nak jalan kaki bila dah ada kenderaan awam.

Itulah kita kadang-kadang terikat dengan stereo-type mentality. Mentang-mentang Pak Usu selalu berjalan dalam hutan, takkan nak ke bandar pun nak expect dia jalan kaki. Tahu lah dia naik 'bash'...

 

 

 

6 comments:

Zulekhzan B. Fauzi Saadi said...

satu pengalaman yg menarik utk motivasi diri.....

warikh said...

Teringat buku siri cerita Enid Blyton masa kecil dulu...

Anonymous said...

Best tu ilmu tntang hutan

Limau tambun said...

Sdr Warikh,

Saya pun baca gak buku Enid Blyton masa kecik.

Irhomdeys Vintage Watches said...

Terlalu ramai orang yang memandang rendah kepada orang asli walhal ada ilmu mereka yang tercapai oleh kita.. tuhan menjadikan manusia itu berbagai-bagai dan pengalaman Dato' sangat menginsafkan saya dan mengimbau kenangan saya memanjat gunung-ganng mencari orked hutan pada tahun 80an dulu... alangkah nikmatnye masa itu ketika Allah memberi kesihatan dan kekuatan kepada tubuh badan bukan macam sekarang nak naik tangga pun dah tak larat....

Limau tambun said...

Tuan Syed,

Sememangnya semua insan diberikan Ilahi kelebihan yang terserlah hanya kepada yang memahami.
Untuk makluman,projek yang dirancangkan hampir 20 tahun lalu dikawasan orang Asli tersebut seluas 3,000 ekar hanya terlaksana untuk 10 ekar sahaja.
Walaupun EIA Detailed Report siap tetapi syukur projek tak jadi setakat ni.
Saya berdoa semoga kawasan dapat dikembalikan kepada orang Asli dan diberikan hakmilik kepada mereka.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...