Sunday, July 5, 2009

KERETAKU, MORRIS MINOR 1000

Sekitar tahun 60an , kereta Morris Minor 1000 memang popular kat kampung. Ramai guru dan pegawai kerajaan yang mampu beli, pakai kereta jenis ni. Dalamnya luas, tampak solid dan anggun kalau warna hitam. Bapa saudara saya seorang guru besar sebuah sekolah rendah memang pakai kereta jenis itu.

Sekali-sekali dapat naik kereta dia, rasa seronok sungguh. Tapi tak dapat selalu naik sebab anaknya ramai. Kalau kebetulan pergi rumah dia, dapat main keliling kereta dan sentuh kereta pun dah kira ok.

Satu hari, ayah beritahu dia dah dapat lesen memandu. Cuti hari Jumaat, dia ajak bersiar-siar. Dah dapat lesen,kenalah cuba bawa kereta, katanya.

Hari Jumaat pun tiba, kami empat beradik pun bersiap sedia. Ini pengalaman pertama nak ikut ayah naik kereta yang ayah sendiri pandu. Ayah pinjam kereta kawan, Morris Minor 1000 warna hitam. Nampak cantik sungguh kereta tu. Mak tak ikut sebab nak jaga adik kecik. Lagi pun mak banyak kerja rumah nak buat.

Ayah minta semua naik. Semua duduk di belakang. Ayah masuk dan pastikan semua pintu dikunci sebelum memulakan perjalanan. Dari raut muka ayah , dia kelihatan yakin.

Enjin mengaum dan kereta meluncur keluar dari laman rumah. Kami duduk diam dalam kereta memerhati ayah memandu. Hebat sungguh ayah boleh bawa kereta.

Baru sampai simpang pertama, tak jauh dari rumah, tiba-tiba kereta terhenti mengejut. Kami hampir terperosok di celah kerusi belakang.

 Apa hal pulak ni? Nampak ayah macam panik. Ada lembu melintas, kata ayah. Lama ayah nak dapat nafas balik. Ayah ambik keputusan pusing balik rumah.

Itulah pengalaman pertama dan terakhir naik kereta dipandu ayah.

Sememangnya selepas kejadian tersebut ayah biarkan saja lesen mati. Dia serik dan fobia memandu kereta. Tak pernah nampak dia sentuh setering kereta lagi.

Tapi ayah tetap hebat.

Awal tahun 2006, ternampak sebuah kereta Morris Minor 1000 dengan nombor pendaftaran yang agak menarik untuk dijual di sebuah stesen minyak.   

 Saya agak tertarik dan beranikan diri bertanya hal kereta tersebut. Tawar menawar berlaku, kata sepakat tentang harga tercapai. Kereta yang rupanya macam junk terus menjadi milik saya.

Selepas dipulihkan dengan peruntukan yang terlebih estimate,inilah rupanya.

Sekadar satu kenangan silam bersama ayah tercinta.

4 comments:

JACK' TREASURE CHEST said...

Salam, saya dulu pun suka naik kereta Morris masa zaman sekolah 60'an tumpang anak DO di kg, memang nostalgia bila mengingatkannye. Dulu saya pernah beli Volswagen Beetle dan Peugeot626, tapi dah jual sbb byk problem susah dpy sparepart kena order dr Spore. Kereta Morris Dato' xde problem ke, senang dpt spareparts?

Limau tambun said...

Tuan Syed, tentang spare part takde masalah. Boleh order dari UK.

duniajam said...

Bapak saya juga peminat kereta klasik. Dia pernah pakai Mini Minor, Mini Cooper & VW Beetle. Tapi beetle yg paling banyak bertukar-tukar.... & dia masih lagi pakai sampai sekarang.

Banyak kenangan saya dgn beetle dia sampai saya sendiri pun minat & beli seketul. Saya pakai beetle buat p kerja. Kalau ada konvoi, saya ikut kalau berkesempatan.

Baca cerita Dato' ni, mengingatkan saya macam mana seburuk2 beetle dulu yg bapak saya bawa balik sampai la yg sekarang. Dia buat sendiri, repair sendiri, cat sendiri sampai dia puas hati. Kepuasan katanya...

NaFis said...

maaf saya bertanya mungkin tuan ada jawapan..dimana ada kedai untuk saya baik pulih morris saya di area selayang?? saya masih muda dan mentah..baru hendak berjinak dengan dunia ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...